Tusen til hver kommune

Hver kommune i Finnmark og Nord-Troms får ett tusen brosjyrer som de skal bruke i markedsføringa av mulighetene i tiltakssonen. - Også private bedrifter kan få brosjyrer som de kan bruke i rekruttering av ansatte, sier Trond Magne Henriksen i Finnmark fylkeskommune.
50.000 brosjyrer er laget for å informere "hele" Norge om mulighetene som finnes i de 26 kommunene i Finnmark og Nord-Troms (tiltakssonen). I disse dager har alle mottatt store pakker med en fargerik åttesiders brosjyre som heter "Eventyrlysten? Utforsk mulighetene i Finnmark og Nord-Troms".

Gode historier
- Vi har med reelle og troverdige eksempler. De personene vi bruker har gode historier å fortelle, basert på de fortrinnene som er her, sier Henriksen som er informasjonsrådgiver i Finnmark fylkeskommune. Sammen med Troms fylkeskommune leder de markedsføringen.
- Vi spør også leseren om hva han eller hun har av oppfatninger av Finnmark og Nord-Troms. Mange har sine oppfatninger eller fordommer, og kan ikke tenke seg en framtid "så langt der oppe". Men likevel finnes det de som er åpne for å vurdere å flytte sin arbeidskraft eller bedrift til landets nordligste område. Jeg tror at disse menneskene må ha en positiv egenskap som har litt med eventyrlyst å gjøre i seg, sier Henriksen.

Virke interessant
- I brosjyren står det selvsagt om null arbeidsgiveravgiftig og nedskriving av studielån, men at det finnes 12 flyplasser i dette området er sikkert ukjent for mange. At direkteflyet til Oslo kun tar to timer, kommer nok som en overraskelse.
- Dette har betydning for næringslivet, men også for de familiene som vurdere å ta et flyttevalg nordover.
Han understreker også at den direkte kommunikasjonen som oppstår er viktig: 
- Mitt råd er at de som skal fortelle må vise en attraktiv holdning, være moderne, men selvsagt også ærlig. De økonomiske stimuliene som finnes her må ikke glemmes, like fullt må man ikke glemme å fortelle om "livet ellers".

Må brukes
Henriksen sier at kommunene bør dele ut brosjyrene når de får besøk, er på besøk og messer osv sørover i landet. I tillegg anbefaler han at den brukes i rekrutteringsarbeid:
- Send en brosjyre til alle utenfor tiltakssonen som søker jobber. Når kommunene og bedrifter annonserer så må de gjerne henvise til nettsiden www.tiltakssonen.net, sier Henriksen.
Trenger kommunene flere så skal de få. Også private bedrifter og organisasjoner får. Dessuten får hver kommune en roll-up (kvikkskjerm) og de kan få låne en messevegg på 2x4 meter.
Finnmark og Nord-Troms markedsføres også på NRK Tekst-TV side 699 og på alle skjermene på Gardermoen.

Skjema