Vegmeldingssentralen 175 - brukervennlighet

Vest-Finnmark Regionråd følger opp Måsøy kommunes kritikk og krav om en bedre vegmeldingstjeneste i Finnmark. I brev av 12. mars 2007 til Samferdselsdepartementet, Statens vegvesen Vegdirektoratet og Statens Vegvesen, Region nord, fra regionrådet, støtter regionrådet Måsøy kommunes krav om at det opprettes en egen permanent vegmeldingssentral i Finnmark fra og med vinteren 2007/2008, på linje med den som lå på Skaidi. Dette for å sikre god, korrekt og nøyaktig informasjon til beste for trafikantene, innenfor et akseptabelt tidsforbruk.

Vegmeldingstjenestens sentral, også kalt 175-sentralen, fungerer svært dårlig for trafikantene i Finnmark. Vinteren 2007 har mange kystsamfunn i Finnmark opplevd stengte veier svært ofte. Alle har full forståelse for at veiene ikke kan holdes åpen når uvær herjer som verst. Det man derimot ikke kan aksepterer er at vi har en vegmeldingstjeneste som ikke fungerer, som er vanskelig å få kontakt med, og som attpåtil gir trafikantene gale opplysninger. Slik feil informasjon kan få verste fall få katastrofale resultat!!! Tidligere var det en lokal vegmeldingssentral på Skaidi i regi av Statens vegvesen. Denne fungerte meget godt og hadde ansatte som var lokalkjent og hadde bred lokal kunnskap om veiene i hele Finnmark, noe som bidro til at de formidlet korrekt informasjon til kundene. Når statens Vegvesen la ned denne tjenesten og flyttet sentralen til Mosjøen protesterte et samle Finnmark på dette, til ingen nytte. Frykten var et dårligere tilbud til trafikantene og det har vi til fulle fått.

175-sentralen fungerer slik at du må høre på en lang automatisk informasjon og muligheter for diverse valg før en kan oppnå kontakt med operatør. Hvis man endelig kommer fram til operatør kan det godt hende svaret er at vedkommende ikke vet. Noen ganger settes hele runden med opplesing i gang igjen. I tillegg kjenner vi til konkrete tilfeller av direkte feilinformasjon fra operatørene. Vi har altså en vegmeldingstjeneste i Norge som ikke fungerer for de som er mest avhengig av denne tjenesten, nemlig de som bor på steder hvor veiene er mest stengt, og yrkessjåførene. I 2007 finnes det satellitt telefoner som kan benyttes på de strekninger hvor det er dårlig mobildekning. Det betyr at 175-sentralen kan være oppdatert til enhver tid om når veien forventes åpnet, når det blir kolonnekjøring etc. Og den informasjon som gies må være korrekt og 175-sentralen, text-TV og internett må gi likelydende beskjed.

Vest-Finnmark Regionråd støtter kravet fra Måsøy kommune og krever at Statens vegvesen igangsetter strakstiltak for å få vegmeldingssentralen til å fungere bedre. Vi kan konstatere at vegmeldingssentralen som drives i dag ikke tilfredsstiller trafikantenes behov for service og krav til sikkerhet, og at nedleggelsen av vegmeldingssentralen på Skaidi var et stort feilgrep. Servicen og korrekt informasjon overfor trafikantene er blitt uakseptabelt mye verre etter denne nedleggelsen. Vest- Finnmark Regionråd støtter derfor Måsøy kommunes krav om at det opprettes en egen permanent vegmeldingssentral i Finnmark fra og med vinteren 2007/2008, på linje med den som lå på Skaidi. Dette for å sikre god, korrekt og nøyaktig informasjon til beste for trafikantene, innenfor et akseptabelt tidsforbruk.

Skjema