P1000351

10 klasse, turen til Oslo

Forrige helg var 25 personer på farten. 15 og 16 åringer samt reiseledere var oppe av dynene (de som hadde lagt seg) kl.04 for å gjøre ferdig de siste forberedelser og avreise som var 05.30 med buss og bil til Alta. Etter litt bil og buss kvalme kom vi til Alta og Oslo begynte å nærme seg.
P1000351[1]

Alle kom med på flyet og etter et par timer landet vi på Gardemoen. Vi ville ha mest mulig ut av reisekassa så vi tok lokaltoget til sentrum, det sparte vi en middag til gjengen på. Vi ruslet oppover Karl Johan til Egertoget, og derfra ned til Hotellet vårt som lå i Nedre Slottsgate.

P1000292

Vi bodde midt i Smørøyet. Gangavstand til alt vi ville se…. Lørdag sto det boder midt på Karl Johan hvor du fikk kjøpt alt mellom himmel og jord. Etter at den første nysgjerrigheten hadde lagt seg måtte vi spise. Det gjorde vi på Mona Lisa.

Noen av ungdommene ville kjøre gocart, og vi tok bussen til Alna og Huysmann carting senter. Kjøring av gokart må være en medfødt egenskap hos denne klassen. Det gikk så det suste. Av kjøring blir man sulten, vi fant den nærmeste mac’ern og heiv innpå burger og chips. Tok bussen tilbake til sentrum, og vandret gatelangs for å se på de prostituerte langs Karl Johan. De prostituerte jobbet så aktivt av folk ble beskjemmet av at de tok direkte kontakt. Dagen vi dro hadde Oslopolitiet en stor aksjon mot akkurat disse.

Søndagen sov vi litt lenger, vi hadde vært oppå på beina 21 timer forrige døgn. Det regnet i skurer hele søndagen, men pytt, pytt. Noen ville shoppe i butikkene, noen ville i Nasjonalmuseet, noen på Aker Brygge og hele klassen skulle se vaktavløsningen foran Slottet kl. 13.30.

Vi samlet oss på slottsplassen rett før vaktskifte i øsene pøsene regnvær….(ikke mye å gjemme seg under på den plassen), men noe vaktskifte fikk vi ikke se. Det ble ikke utført.

P1000600

Da tok noen bussen til Teknisk Museum for å se hva vi kunne leke med der. På teknisk museum var det såpeboblens dag, og masse små barn. Det gjorde ingen ting, vi var også barn og trykket på alle knapper og brytere vi fant for å se hvordan ting virket.

Etter noen timer dro vi ned til sentrum igjen. Og de som ikke ville være med  på Teknisk Museum ville ned på Aker Brygge for shopping og på tur til hotellet igjen så var det noen ungdommer som ville prøve en hestedrosje. Det ble en fin tur med  vinking og fliring . Regnværet hadde gitt seg og vi gikk på Pepes i Stortingsgaten for å spise Pizza. Rett fra Pepes gikk vi på forskjellige kinoer i Klingenberggata.

P1000325

Kl. 23.30 var kinoene ferdige og vi bestemte oss for å gå ned på Operaen og gå på taket! Så tenkt så gjort. Et fantastisk bygg i mørket. Vi hadde hele bygningen for oss selv. Fra vannkanten til taket. Det ble selvfølgelig tatt en masse bilder.

Mandag hadde vi omvisning på Stortinget kl. 0945. Vi ble sjekket inn som om vi skulle ut å fly. Alle vesker, Capser, tyggegummier, jakker, mobiltlf, og solbriller måtte vi la ligge igjen før omvisningen begynte. Historien begynte i 1814, litt Danmark, litt Sverige, og til slutt litt Norge.

Vi kom inn i Stortingssalen mens Erik Solheim debatterte NOX utslipp fra talerstolen. Vi fikk vandre i vandrehallen, se noen politiske kjendiser, sitte i lagtinget, alt i alt en fin omvisning. Ord som Sverdrup, maktfordelingsprinsippet, Svenskekongen, Eidsvoll og Kong Haakon satt løst under hele omvisningen. Vi fikk også vite at den norske grunnloven er verdens tredje eldste, bare slått av den amerikanske og den franske.

P1000332
P1000649
P1000355
P1000362

Etter Stortinget hadde vi avtale om omvisning på Slottet på Akershus Festning med  fangehullene. Etter at vi hadde ventet i feil borggård på guiden vår, startet omvisningen. Vi gikk gjennom  rommene hvor Kongen inviterer til festligheter ved offisielle anledninger.

Vi fikk også høre om de som hadde besatt borgen på forskjellige tidspunkt i historien. Da vi kom ned i kjelleren under kirken inne i slottet kom vi til mausoleet til Kong Haakon og Kong Olav.

Deretter gikk vi å så på fangehullene. Det var bare det største fangehullet som var igjen. Resten av dagen ble brukt til shopping i og rundt Oslo City. En reiseleder tok kontakt med innehaveren av en Italiensk restaurant inne på Oslo City og spurte om hele klassen kunne sette seg og spise middag og eventuelt få litt rabatt?

Innehaveren trakk litt på det, men ok, vi kunne komme og vi skulle få 10% avslag i prisen. Etter at alle var bespist og hadde forsvunnet ut igjen til mer shopping, kommer innehaveren med kaffe til reiselederne og er over seg over hvor fantastisk flott ungdom vi har med oss. Hvor var det vi var fra sa vi?

Etter litt prat sier innehaveren at han slår av 20% på regninga for makan til kjekke ungdommer måtte du lete etter i Oslo! Senere på kvelden blir det en tur til Klingenberggata og kino igjen.

P1000680

Tirsdag fikk vi det fineste været med sol og 15 grader. Sola kom gjennom skydekket i bussen på veien ut til Tusenfryd. Etter spising inne i parken og venting på ekstrabuss da vi skulle tilbake til Oslo, Og vi var kommet til siste kveld før hjemreise .

Mange skulle få med seg siste runden med shopping og så skulle vi ha oss en bedre middag . Og mange hadde lyst på en biff middag så da ble det  biff  på Egon . Igjen samlet vi oss utenfor hotellet kl. 23. og ruslet i samlet flokk ned til Aker Brygge for å kikke på menneskene og båtene og byggene rundt oss.

P1000398

Onsdag var vi ute av hotellet før frokost og på vei ned til sentralbanestasjon for å ta toget til Gardemoen.
Før vi visste ordet av det sto vi igjen i Alta. Trøtte og slitne med vannblemmer under beina, men hva gjør vel det?
Vi hadde en innholdsrik tur med kultur på flere plan.

Takk til klassen for hyggelig tur.
Hilsen 4 fornøyde reiseledere.