20% - permisjon til seniorene

I forbindelse med kommunestyremøte 14. juni skal saken "Seniorpolitikk for ansatte i Måsøy kommune" behandles. Formannskapet innstiller på at det skal være mulig å søke inntil 20% permisjon med lønn fra fylte 60 år.

Planen inneholder en rekke tiltak, og arbeidsgruppa hadde blant annet foreslått at arbeidstakere over 60 år skulle kunne søke om redusert arbeidstid på inntil 5% med full lønn. Fra 62 var det foreslått redusert stilling med inntil 10/15% uten avkorting i lønn.

Bakgrunn for saken var et møte mellom kommuneadministrasjonen og arbeidstakerorganisasjonene 14.12.05, hvor det ble enighet om å nedsette en arbeidsgruppe som skulle utrede og komme med forslag til aktuelle tiltak i en seniorpolitisk handlingsplan for de tilsatte i Måsøy kommune.

Seniorpolitikk er et begrep som innholder mange elementer. Det første man tenker på, er ofte personalpolitisk tilrettelegging for eldre arbeidstakere som er utslitne eller har skrantende helse. Dette er viktig nok, men i et utvidet perspektiv inkluderes to vel så viktige elementer:

• Forebygging og utvikling.

Oftest setter man i gang tiltak når problemene har oppstått og er for lite oppmerksom på forbyggende tiltak i forhold til erfaringsbaserte problemer som dukker opp på de enkelte arbeidsplassene.

Gruppen 60 + er ingen ensartet gruppe, men er preget av ulikheter i livssituasjon, helse og arbeidsplass. De aller fleste seniorer ønsker ikke eller har ikke behov for spesiell tilrettelegging. Men noen har. Og erfaringer fra kommune-Norge viser at en målrettet og klart kommunisert seniorpolitikk faktisk er god økonomi.

Og så lenge Avtalefestet pensjon (AFP) videreføres, vil det være et stort innsparingspotensiale for en kommune ved å tilrettelegge for at arbeidstakere kan stå i jobb utover 62 år. Dette muliggjør også økonomiske midler for tiltak for arbeidstakere som sliter før 62 år og midler til forebyggende tiltak generelt.