TEam 71 grader nord.

540 km på sykkelsetet

Egon Leonhardsen, Edgar Haug, Børge Johansen, Robert Larsen, Mats Kemppe Johansen og Jarl Asbjørn Ellingsen, samt Egil Olli, skal sykle som et lag og forhåpentligvis gjennomføre den 540 km lange ”Styrkeprøven” mellom Trondheim og Oslo. Starten går lørdag 21.juni klokken 8.43. Hjemmesida vil følge rytterne fra start til mål dersom teknikken står oss bi.
TEam 71 grader nord.

Vi døpte dem straks ”Team 71° Nord”. Laget planlegger en gjennomsnittsfart på rundt 25 km/t. De skal sykle 540 km, og de beregner å være i mål etter 22 timer.

Laget begynte å trene ved årsskiftet med tanke på deltakelse i ”Styrkeprøven”. Det var først siste uka i april de kom seg ut på veien.

De har hittil syklet 2000 km hver. Det skal være nok for å gjennomføre rittet. Det blir sagt at en bør ha 1000 til 1500 km bak seg før en deltar på så lange ritt som dette. De har gjennomført et par lange turer. De har bak seg to turer som hver var på 200 km. De har fått seg en tur til Alta og en fra Nattvann på Karasjokfjellet. Det har blitt noen flere turer til Olderfjord. En vanlig treningsøkt er 5-6 mil på 2-2,5 time.

Det er Egon som er lagkaptein, og i dag fikk vi greie på at han har startnummer 1676. Han forteller at alle er i tilnærmet samme fysiske form, men den mentale siden er viktig. Det å kunne holde ut et så langt løp når det begynner å butte mot, det er da viljen har betydning.

Oppgaven til lagkapteinen er å organisere rittet. Han bestemmer tempoet, og han organiserer matpausene. Dersom en deltaker på laget må bli igjen, så er det han som tar den avgjørelsen.

- Hver stopp vi tar for å bytte flasker og for å fylle opp mer mat, skal kun ta tre minutter, forteller Egon. Det som blir tøffest på turen, er vær og vind i forhold til ambisjonen å komme i mål etter 22 timer. En utfordring er å få i seg nok mat og drikke underveis. For å holde ut rittet, bør en drikke ca 1 liter pr. time. Dersom du ikke drikker, blir du dehydrert og mister styrke.

Egon forteller at det vil bli en alvorlig biffmiddag eller to på fredag før start. Det er viktig å få i seg lange proteiner. Rent kjøtt, mye drikke og fibermat er viktig før start.

Laget har egen følgebil. Edgar Leonhardsen vil kjøre bilen. Jobben hans er å ordne mat og drikke til stoppene. Han har også med seg verktøy og reserveutstyr.

- Når vi har passert mål, vil vi feire med å spise. Vi må få i oss energi. Kroppen brytes ned underveis i løpet, og det blir viktig å fylle opp med mye mat, sier Egon.

Hvorfor gjør dere egentlig dette?

- Det handler om å holde seg i form. Denne gangen har vi et felles mål, og det er artig å være flere i lag, samtidig som en driver hverandre, smiler lagkapteinen til slutt.

Hjemmesida vil følge ”Team 71° Nord” fra Havøysund, dersom teknikken står oss bi. Det vil bli lagt ut en artikkel som vil bli oppdatert med bilder og tekst.

Du kan lese mere om rittet her: www.styrkeproven.no.

Team 71 grader nord.
Vi døpte dem straks Team 71 grader nord. Foran ser vi Egon, deretter følger Børge, Robert og Edgar.
Team 71 grader nord
Laget betår av syv deltakere. Her er fire av deltakerne i fint driv over brua.
Team 71 grader nord.
Egon, Børge, Robert og Edgar rett før en treningsøkt.