NAV-kontor i Måsøy

I løpet av 2009 skal det etableres NAV-kontor i Måsøy. Svært enkelt sagt skal trygdekontorets, sosialkontorets og arbeidsmarkedsetatens tjenester samles på et sted. Kontoret skal ha 4-5 ansatte. Allerede våren 2008 skal NAV - lederstillingen lyses ut. Det er ikke avklart hvor kontoret skal lokaliseres.

Onsdag 9. januar var det et møte i Måsøy kommune for å starte prosessen med etableringen av NAV-kontoret. For å få fortgang i etableringen må det inngås en avtale mellom Måsøy kommune og Arbeids- og velferdsetaten i Finnmark.  Avtalen gjelder etablering av NAV kontor i Måsøy kommune fra prosjektstart til åpning av kontoret.

 

Formålet med avtalen er, i samsvar med målene i arbeids- og velferdsforvaltningsloven og rammeavtale om arbeids- og velferdsforvaltning mellom Arbeids- og inkluderingsdepartementet og KS, i fellesskap å arbeide for:

·         flere i arbeid og aktivitet, færre på stønad

·         enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov

·         en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning

 

 

NAV-kontoret skal organiseres med enhetlig ledelse. Lederen i NAV Måsøy skal være tilsatt i staten med NAV Finnmark som formell arbeidsgiver, men utøve myndighet etter nærmere avtale på Måsøy kommunes ansvarsområder i NAV-kontoret. Rekrutteringsprosessen iverksettes våren 2008 i henhold til prosedyrer for rekruttering i NAV.

 

En av utfordringene prosjektet har er å finne egnede kontorlokaliteter. Det sentrale blir at lokalitetene skal være tilrettelagt brukerne. Verken trygdekontorets eller sosialkontorets lokaliteter egner seg i utgangspunktet til formålet. Det er i utgangpunktet enighet om at det skal søkes eksternt etter lokaliteter.

Skjema