21 timer og 59 minutter.

Klokken 05.45: ”Team 71° Nord” kom i mål etter 20 timer og 59 minutter.Vi gratulerer.

Styrkeprøven Trondheim til Oslo

Vi skal følge våre lokale styrkeprøvedeltakere ”Team 71° Nord” gjennom hele sykkelrittet på 540 km fra Trondheim til Oslo. Planen er å gjennomføre rittet på 22 timer med en snittfart på 25 km/t. Starten gikk 08.43. Våre lokale helter er: Egon Leonhardsen, Edgar Haug, Børge Johansen, Robert Larsen, Mats Kemppe Johansen og Jarl Asbjørn Ellingsen, samt Egil Olli.

05.45: Endelig. Sykkelrytterne kom i mål etter 20 timer og 59 minutter. Lagkapteinen Egon Leonhardsen hadde følgende å si etter målpasseringen:

- Det var tungt, men det gikk faktisk bedre enn forventet. Vi slet en periode. Heldigvis var været bra, kun et par regnbyger. Nå blir det mat og noen timer søvn, før vi begynner å pakke for å reise hjem.

Vi sofasykelistene gratulerer styrkeprøvedeltakerene så mye med vel gjennomført ritt. Mange lesere har fulgt sykkelrytterne på hjemmesida. Denne artikkelen slo ut alle tidligere artikler denne måneden og er månedens mest leste allerede etter 20 timer. Det skal ikke forundre meg om den ikke også er årets mest leste.

04.45: Sykkelrytterne våre er i slaget. De har 15-20 km igjen og sykler samlet. Det å spise og ta det litt med ro her tidligere var lurt. Dette går flott.

24.00/00.00: Det er blitt søndag. Edgar i følgebilen ligger like foran sykkelistene som sykler samlet. På spørsmålet om hvorfor gjennomsnittsfarta var så lav, forteller Edgar følgende:

-De har 130 km igjen. De har ialt hatt en times pause for å få i seg godt med mat og drikke. Jeg ser at de sliter, men de har et høyt tempo sammenlignet med andre lag. De har nettopp passert tre lag som ikke klarte å holde samme tempoet. Vi håper fortsatt å klare målet med turen.

23.05: Sykkelrytterne våre har for lengst passert Lillehammer. På Lillehammer ble det 15 minutters matpause. Klokken 23.05 forlot de Moelven. Det begynner å røyne kraftig på. Det er 18 mil igjen, og ambisjonene med å klare det på 20 timer har de forlatt. De satser nå på 21 timer. Rytterne er samlet og sykler nå ned langs vakre Mjøsa som de innimellom får se. Edgar i følgebilen fikk en lang ventepause på dem på Moelven. Han fikk ikke være sammen med dem på Lillehammer.

Dersom våre avstander og tidspunkt stemmer, så ser vi at farta nå de siste 9 milene er under 20 km/t.

(Det er utrolig mange som følger rytterne på hjemmesida til kommunen. Artikkelen kommer sannsynligvis til å bli den mest leste i juni. )

18.30: De gikk ut fra Kvam etter et kort stopp - 270 km og halveis. Dette går unna. Gjennomsnittsfarta er fortsatt på nærmere 28 km/t. De er blitt litt stive etter nedoverbakkene. Fortsetter de med dette tempoet, vil de være i mål på under 20 timer. Det er nydelig vær. Sol og vind i ryggen med 18 varmegrader. Rytterne er kjempemotiverte, men er litt usikre på om stivheta forsvinner.

Resten av Gudbrandsdalen på E 6 til mat/servicestasjon på Kvitfjelltunet etter ca. 320 km er relativt flat. Rytterne skal ta av fra E 6 ved avkjøring ved Øyer Nord. Løypa går parallelt med E-6 på "gamleveien" / Gudbrandsdalsveien inn til Lillehammer by.

15.16: Kvart over tre var rytterne på tur ut fra stoppen ved Hjerkinn. Dette er løypas høyeste punkt på ca. 1100 moh. De har nå syklet ca. 180 km. Gjennomsnittfarta hittil er på nesten 28 km/t, noe som er langt foran skjema. Holder de dette tempoet til mål og ingenting uforutsett skjer, vil de bruke rundt 21 timer på hele turen. Edgar i følgebilen ser ingen svakhetstegn hos syklistene. De er i kjempeslag. Fra Hjerkinn er det svakt utfor og flater over Dovrefjell før E 6 går nedover til Dombås med mat/servicestasjon etter ca. 190 km.

13.45: Fem timer er syklet, og sykkelrytterne holder fortsatt et svært høyt tempo i stigningene. De nærmer seg 150 km. De har droppet et stopp, og neste stopp blir Hjerkinn nærmere 180 km fra start. Vi stiller oss spørsmålet om dette holder til mål. Holder de et for høyt  tempo, samtidig som de dropper planlagte stopp? Edgar Leonhardsen i følgebilen melder at de er kommet i en god gruppe, og at alle sykkelrytterne er i kjempeslag.

11.45: Det ble 3 og ett halvt minutt stopp. Alle rytterne var i kjempeslag og var ivrige med å komme seg videre. Det er holdt høyt tempo - gjennomsnittsfarten er på 27 km/t, noe som betyr over planlagt hastighet. Det er mange oppoverbakker, så teamet er fornøyd med farta. Den verste strekninga møter de nå. De nærmeste 5-6 milene blir tøffe. Bakhjulet til Egon har rettet seg opp selv, så hjulskiftet avventes. To fremmede ryttere har koblet seg til teamet vårt. De likte den høye hastigheta som ble holdt.

11.30: Edgar Leonhardsen i følgebilen regner med at de kommer inn til første stopp  klokken 11.45, altså tre timer siden start. Pausen skal etter planen være kun  på 3 minutter. Stoppstedet er 80 km fra start.

10.05. Bakhjulet til Egon blir ikke skiftet før ved første stopp som er sør for Meråker - 8 mil fra start. Rytterne har syklet 35 km og ligger i et felt på 54  mann. Det er høy fart i feltet. På slettene er hastigheten oppe i 40 km/t. Edgar i følgebilen er 55 km fra start. Det har begynt å regne, og temperaturen er 14,5 grader.

9.25: Egon har fått kast på bakhjulet, og hjulet må skiftes. Edgar Leonhardsen i følgebilen er fire mil sør for Trondheim og må retunere til rytterne. Edgar melder om nydelig vær med 12-13 grader.

08.43: Den lange ferden har startet - 540 km på sykkelsetet.

08.30. Rytterne gjør seg klar i Trondheim. Starten går fra Nidarosdomen.

Styrkeprøverytterne i mål
Endelig etter 20 timer 59 minutter kom de i mål. Alle foto: Edgar Leonhardsen.
Ved Minnesund
Minnesund i grålysninga. Det er mye dugg ute. Vi kaller det et stemningsbildet.
Rask stopp i Moelven
Det ble en av de raske stoppene i Moelven. 180 km igjen.
Kort stopp ved Kvam
Det ble en kort stopp ved Kvam - de er halveis.
Hjerkinn
Her fra stoppen ved Hjerkinn. Alle foto: Edgar Leonhardsen.
Inn til første stopp - 80 fra start.
Rytterne inn til første stopp - 80 km fra start. Egon Leonhardsen er i tet.
Styrkeprøven
Kl. 8.30 rett før start. Fra venstre: Edgar, Mats, Børge, Jarl Asbjørn, Robert og Egon. Jeg regner med at Egil har tatt bildet.
styrk-map[1]
Her er ruta ”Team 71° Nord” skal følge

Skjema